Dag 2: Old Sarum en Avebury

18 juni 2016 - Salisbury, Verenigd Koninkrijk

In het noorden van Salisbury ligt Old Sarum. Dit is de ruïne van een burcht en kleinere kathedraal. We werden verrast door een klein middeleeuws evenement wat er op dat moment gaande was. Hier en daar stonden tentjes en mensen in middeleeuwse kleding legden alles uit over het leven in die tijd. Twee mannen waren muziek aan het maken, een op de doedelzak en de ander op een trom. We kregen zelfs een kleine drumles. Op het ritme van de woorden “sausage-and-chips” mochten we mee drummen. De man vroeg vervolgens wat dit in het Nederlands betekende. Het volgende ritme was dus “worst-en-patat” en terwijl we dit drumden, zong hij het mee. Er werd ook nog een demonstratie ridder aankleden gegeven. Daarna zijn we het terrein nog rondgelopen. De plek van de burcht was in ieder geval strategisch uitgezocht. Je kon erg ver kijken.

Na Old Sarum zijn we naar Avebury gereden. De tocht ernaartoe was al mooi, omdat we door het landschap en schattige dorpjes heen reden. Om Avebury heen liggen allerlei monumenten die teruggaan tot duizenden jaren BC. De eerste die we tegenkwamen was Silbury Hill. Een gigantische, door mensen gemaakte heuvel. Verschillende archeologen hebben hier gegraven, maar niemand weet precies waar de heuvel voor diende.

In Avebury zelf lijkt het wel alsof de tijd heeft stil gestaan. Je loopt er echt door de middeleeuwen. We hebben het kerkje bezocht. Hier stond een soort wensboom waar je een kaartje aan kon ophangen. Ook stond er een box met gratis spullen voor reizigers die bijvoorbeeld een tandenborstel of een paar sokken nodig hebben. In en om Avebury staat een Stone Circle. Deze is heel groot en het dorp is er eigenlijk in gebouwd. Je kon een mooie route volgen langs de stenen.

Als laatste bezochte we de West Kennet long barrow. Nadat we de auto hadden geparkeerd moesten we hiervoor eerst een halve mijl door prachtige velden heen lopen. De long barrow is een langewerpige graftombe die gebouwd is in ongeveer 3650 BC. Zo'n 50 mensen zijn hier begraven geweest. Nu is het leeg en is het vrij te bezoeken. Er liggen overal bosjes veldbloemen die mensen in de tombe achterlaten, wat wel leuk is. En zwaluwen vliegen in en uit, omdat ze binnen hun nestjes hebben gebouwd.

Het was vandaag lekker weer. We hebben zelfs zon gehad! Hopelijk is het morgen ook net zo mooi.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Josje:
    19 juni 2016
    Weer een leuk verhaal. Ik lees ze elke dag! Mooie foto's. Ik duim voor mooi weer. Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verhaal!