Dag 1: Stonehenge en Salisbury Cathedral

17 juni 2016 - Salisbury, Verenigd Koninkrijk

Soms moet je wat over hebben voor je vakantie. Vanmorgen moesten we om 5 uur al opstaan. Mimi wou zeker weten dat ik er ook op tijd uit was om het vliegtuig te halen, dus die maakte me om kwart voor 5 al luid purrend wakker. Dank je wel, Mimi!

Om half 9 ging onze vlucht en op dezelfde tijd kwamen we aan op Southampton Airport. Daar hebben we de auto opgehaald. Het is een mooie, nieuwe Vauxhall. Rob ging vervolgens de uitdaging aan om te gaan rijden. Hij moest er even wennen om links te rijden in een auto waar bijna alles andersom zit, maar het ging gelukkig helemaal goed.

Om meteen de toon te zetten reden we als eerste door naar de meest toeristische attractie in heel Engeland: Stonehenge! Een eindje van de stenen vandaan staat het visitor centre. Via een pendelbusje werden we naar de plek zelf gereden. Stonehenge was prachtig om te zien. Je kon er niet meer doorheen lopen net als vroeger, maar je mocht nog steeds heel dichtbij de stenen komen. Het landschap eromheen was ook heel mooi. Rondom Stonehenge zaten en vlogen overal roeken. Een aantal wilden zelfs even romantisch poseren op een touwtje voor de stenen. We hebben de weg terug gelopen langs de barrows, kleine heuveltjes die achter elkaar liggen en vroeger zijn gebruikt als begraafplaatsen.

De auto hadden we goed verstopt op het parkeerterrein. Toen we weer weg wilden, konden we die niet zo snel vinden. Eenmaal gevonden reden we naar Salisbury, waar onze eerste airbnb zit. Het is een leuk huisje, op enige loopafstand van het centrum vandaan (goed voor de conditie).

We zijn meteen de stad gaan verkennen en hebben Salisbury Cathedral bezocht. Het is een prachtige kathedraal, zowel aan de buitenkant als binnen. Bijzonder is dat ze in het bezit zijn van 1 van de 4 pagina's van de Magna Carta en ook nog de best bewaarde van de 4. Binnen in de grote zaal speelde toevallig iemand op het kerkorgel, wat altijd mooi klinkt door de akoestiek in zo'n grote kathedraal.
In de kloostergangen zijn ze toevallig dit weekend ook aan het filmen. Een actrice die toevallig net voorbij liep in een prachtige middeleeuwse jurk vertelde dat het voor de serie 'the white princess' is, een vervolg op 'the white queen'. Die gaat dus op mijn 'to watch' lijstje.

Na al dat lopen en rondkijken hadden we honger gekregen en in het centrum hebben we bij Byron gegeten, een burgerrestaurant. De burger die ik besteld had was een van de lekkerste die ik ooit gegeten heb!

Een mooie, indrukwekkende eerste dag van de vakantie :D

(Om alle foto's te zien, kun je bovenaan op het kopje klikken en dan naar het album Zuid-Engeland)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade