Goodbye, South Africa!

31 augustus 2014 - Hluhluwe-Imfolozi Game Reserve, Zuid-Afrika

Zondag 31 augustus 2014

Gisteren was het signaal van Ian compleet verdwenen. Het heeft vrijdag heel hard geregend, waardoor de wilde honden de vallei uit moesten. Vandaag kregen we wel een signaal vanuit de bergen waar ons kamp ook zit. Ze zijn daarheen gelopen. We waren blij dat we eindelijk weer de bliepjes van de telemetrie hoorden. Toen we het signaal volgden kwamen we echter een probleem tegen. We konden niet verder doordat een olifant een boom midden op de weg had geduwd. Op maandag komen de medewerkers van het reservaat pas weer en zelf hebben we niet de spullen om een complete boom van de weg af te halen. Cathy stuurde een bericht naar de reservaatmanager. Hij ging kijken wat hij kon doen.

Een belangrijk deel van dit werk is ervoor te zorgen dat de dieren in een veilige en schone omgeving wonen. Sommige mensen denken blijkbaar dat de reservaten een vuilnisbelt zijn, want overal langs de weg liggen blikjes en glas. Cathy stelde voor dat we elke sessie minstens 5 stukken vuilnis meenemen om thuis weg te gooien. Elke keer dat we stopten, zagen we meerdere flessen en blikjes liggen, dus aan het eind van de ochtendsessie hadden we een hele doos vol. Vuilnis kan heel gevaarlijk zijn voor dieren. We vonden gebroken glas. Stel je voor dat er een dier in trapt. We stelden het idee voor aan de andere projecten. Hopelijk pikt de rest het ook op en creëren we een schoner park.

We besloten om de leeuwen te gaan zoeken. Het signaal van hen was verdwenen. We zagen onderweg wel een kleine baby neushoorn met zijn moeder waar iedereen zijn camera op losliet. Op de weg verderop stond een kudde olifanten. Een van de mannetjes zat zo te zien en te ruiken in zijn musth periode. Hij reageerde geïrriteerd op onze auto, terwijl we alleen stil stonden. Hij viel gelukkig niet aan. ’s Middags checkten we de weg die eerder geblokkeerd was. De reservaatmanager had een paar mannetjes gestuurd en de boom was weg! De wilde honden konden we alleen niet meer vinden.

Dat waren alweer mijn laatste twee dagen in Zuid-Afrika. De tijd is veel te snel gegaan. Ik heb een geweldige 6 weken hier gehad en veel gezien en ervaren. Ik ben ook wel weer blij om naar huis te gaan, want ik heb jullie wel gemist! Ik ga Zuid-Afrika missen, dus ik weet nu al zeker dat ik ooit een keer terugkom.

Wil je zelf alvast een voorproefje van de wildlife in Afrika? Ga thuis op safari!

Leer ook meer over het gedrag van wilde dieren en hoe je met hen omgaat met deze wilde dieren survival gids.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade