Dag 10 en 11: Dartmoor en Exeter Cathedral

26 juni 2016 - Exeter, Verenigd Koninkrijk

Zondag hebben we een wandeling gemaakt over de Dartmoor. Het is een mooi natuurgebied met veel heuvels en open vlaktes. Er liggen veel weilanden van boeren in. Op één punt kwamen we een koeienherder tegen. Hij had twee koeien met een kalfje bij zich en dreef ze voort met een quad. Zo kan het ook :P Even verderop zijn we helemaal omhoog geklommen naar een stel rotsen. Het waaide best hard, maar je had een goed uitzicht over de hele Dartmoor.

In de middag zijn we naar Totnes gereden om er even rond te kijken. In een café hebben we een lekker broodje gegeten. Voor de rest was Totnes nogal dicht en was er niet veel te zien, dus zijn we weer terug gereden naar de lodge. Het was een lekker rustig dagje.

Maandag pakten we onze spullen en gingen we op weg naar de volgende B&B locatie. We maakten een tussenstop in Exeter om daar de kathedraal te bezichtigen. De buitenkant was erg indrukwekkend met meerdere rijen beelden die in de muur zijn verwerkt. Vroeger waren deze allemaal beschilderd in verschillende kleuren, dus toen moest het er nog mooier uit hebben gezien. Inmiddels is alles verweerd, maar het ziet er nog steeds prachtig uit. Binnen was net de rondleiding begonnen en daar sloten we bij aan. Het duurde ruim een uur en het was erg interessant. Het plafond was mooi versierd met grote, gekleurde stenen. Er hangt aan de linkerkant een groot, oud klokwerk. Je kan hier naast de tijd ook de huidige maanfase op zien. Er zit een heel groot kerkorgel in het midden van de kerk. Rechts tegenover het kerkorgel hangen de baspijpen. Ik denk dat als je hier voor gaat staan je wordt weggeblazen als het orgel speelt! De Lady Chapel zat achterin de kathedraal. Dit was als eerste gebouwd, daarna kwam de rest. De bouw van de gehele kathedraal heeft 100 jaar geduurd en 4 generaties metselaars hebben eraan gewerkt.

Na Exeter reden we naar Bransgore waar we de laatste 3 dagen verblijven. Na onze 3 laatste B&B's is dit alleen een beetje een tegenvaller. Er is 1 slaapkamer met een 2-persoonsbed. In de kleine woonkamer staat een slaapbank waar ik op moet slapen. Gelukkig ligt het wel lekker. Naast mijn slaapbank staat een oud hobbelpaard dat rechtstreeks uit een boek van Stephen King lijkt te komen, dus daar heb ik mijn jas maar even overheen gegooid. De muren zijn heel dun, dus de bewoners van het huis horen we telkens praten en heen en weer lopen over de luid krakende vloeren. De gastheer is wel heel vriendelijk en kon ons goed vertellen waar we het beste konden eten. Ook van wandelroutes en locaties om te bezoeken heeft hij veel verstand. We hebben geen eigen keuken hier, dus hij maakt morgen een Engels ontbijt voor ons.

Op aanraden van de gastheer aten we in The Three Tuns op loopafstand van de B&B. We hebben hier heerlijk gegeten. Er hing een gezellige sfeer. Het is echt een pub waar de locals graag komen voor een biertje na het werk.