Dag 8: Tintagel Castle

24 juni 2016 - Tintagel, Verenigd Koninkrijk

Vanmorgen namen we afscheid van de prachtige B&B locatie The Byre en maakten we voordat we naar onze volgende locatie gingen een 'kleine' omweg via Cornwall. Het was 1,5 uur rijden naar Tintagel Castle, maar het was het dubbel waard. Het kasteel, dat nu een ruïne is, is gebouwd in de 13e eeuw door Richard, Earl of Cornwall. De keuze van de locatie was gebaseerd op de link die er met deze plek is met King Arthur en het verhaal van Tristan en Isolde. Daarnaast vormt de steile klim ernaartoe een goede defensie.

Als eerste liepen we naar beneden naar het strandje met de grotten. Het was eb, dus je kon de grotten in. Met vloed lopen ze vol. Ik liep tot ongeveer halverwege de grot, daarna werd het te glad en rotsachtig voor mijn schoenen. Het was een mooie grot en leuk om doorheen te klimmen.

Vervolgens mochten we de steile en ongelijke traptreden omhoog klimmen naar de ruïne. Er is niet veel over van het kasteel. Je kan alleen nog een aantal kamers onderscheiden. Het uitzicht dat je vanaf de ruïne en de kliffen hebt is wel waanzinnig mooi. Het was goed weer, dus je kon ver kijken. Als je nog verder omhoog klom, kon je nog verder over de klif heen lopen waar vroeger huisjes uit de 5e en 6e eeuw hebben gestaan en er staat nog een oude muur van de tuin van Richard. Er staat ook een standbeeld van King Arthur. Dan kon je ook nog naar de andere kant van de ruïne, waarvoor je eerst weer helemaal naar beneden mocht klimmen en daarna nog een steile trap omhoog. In dit gedeelte was vroeger de binnenplaats. Ook hier had je een prachtig uitzicht.

Na afloop aten we wat bij The Cornish Bakery in de stad en vervolgens begonnen we de 2 uur durende rit naar de volgende B&B locatie in Didworthy, midden in Dartmoor National park. Rob werd weer heel blij van alle smalle, onoverzichtelijke weggetjes naar de bungalow toe :P Maar ook deze locatie is weer prachtig. De eigenaren hebben kippen en varkens. Een van de varkens is pas geslacht en we konden een pakketje met worstjes en bacon van ze kopen. Morgen kunnen we dus een lekker Engels ontbijt maken.