Dag 5: Glastonbury (Hippies... Hippies everywhere)

21 juni 2016 - Glastonbury, Verenigd Koninkrijk

Van Salisbury reden we naar Glastonbury. Vanaf morgen begint hier het jaarlijkse festival, dus er reden overal busjes en vrachtwagens naar het terrein toe. In de stad zelf was er een gezellige drukte. Er liepen vooral veel mensen in kleurrijke hippiekleding rond. Er was een hippiemarkt en er kwam geen einde aan het aantal winkeltjes die spirituele spullen verkopen.

We hebben de highlights van Glastonbury uiteraard bezocht. Als eerste zijn we naar de Tor geweest. De steile klim ernaartoe was een goede workout. Bovenaan was de oude St Michael's Tower te bezichtigen. Hier trof je tevens hippies in staat van diepe meditatie aan. En het uitzicht vanaf de heuvel was prachtig! Je kon Wiltshire, Somerset en Dorset goed zien. Er vlogen zwaluwen laag over de grond. We hebben hier even gezeten en van het uitzicht genoten voordat we weer naar beneden klommen.
Onderweg naar beneden kwamen we bij Chalice Well Gardens uit. Hier zijn we ook naar binnen gegaan. Door deze tuin stroomt helder bronwater dat je kan drinken. Het water is rijk aan ijzer waardoor de stenen en de vloeren van de poeltjes roodbruin kleuren. De Chalice Well zelf was mooi om te zien. Hier en op andere plekken in de tuin zijn speciale stilteplekken gecreëerd, waardoor de hele tuin vrij rustig was.
Daarna hebben we de Abbey bezocht. Nu is het een ruïne, maar vroeger was het een gigantische kerk. Waar de Abbey vooral om bekend staat is natuurlijk het graf van King Arthur en Guinevere. De monniken uit hebben in de 13e eeuw hun tombes opgegraven. Zelfs de toenmalige koning kwam hiervoor naar de Abbey toe om te zien hoe de overblijfselen van een man en een vrouw uit de tombe werden gehaald en opnieuw begraven in het midden van de kerk. Wat hiervan waar is, is natuurlijk de vraag. De Abbey was kort daarvoor zwaar beschadigd geraakt door een grote brand, waardoor er veel geld nodig was om dit te repareren. De monniken hebben de vondst van King Arthur en Guinevere dus zeer waarschijnlijk zelf opgezet, omdat het veel toeristen (met geld) naar de Abbey lokte.

Na Glastonbury zijn we verder gereden naar onze volgende Airbnb locatie, The Byre op de Limeslake Farm vlakbij South Molton. Dit staat letterlijk in the middle of nowhere tussen allerlei velden en bossen. Het pad ernaartoe was dus ook weer niet al te breed. De eigenaresse heeft schapen, paarden, kippen, katten en een hond op het terrein rondlopen. Toen we aankwamen werden we uitgebreid begroet door de katten. De locatie is echt prachtig en het huisje ziet er leuk uit. Helaas geen internet, maar even een paar dagen offline zijn is ook wel eens lekker.