Dag 13: Beaulieu

29 juni 2016 - National Motor Museum, Verenigd Koninkrijk

Er viel vandaag erg veel regen. Gelukkig hadden we veel binnenactiviteiten. Beaulieu is een terrein waar een aantal musea staan. In totaal kostte het nogal wat, 24 pond p.p. Maar het was wel heel leuk. Als eerste gingen we het motormuseum in. Hier staat een grote collectie oude auto's en motoren. Sommige zo oud als de eerste auto's, maar ook moderne. De motoren vond ik (uiteraard) het mooist.

Naast het museum staat World of Top Gear. Hier staan bekende auto's/ creaties uit de Top Gear serie met de desbetreffende fragmenten op een TV ernaast. Het was grappig om ze weer terug te zien. Ook was er een aparte zaal met speciale behind the scenes beelden. Buiten stond een replica van de raket-auto, waarvan het plan was om die de ruimte in te schieten. Het origineel kwam echter na de lancering weer met dezelfde gang naar beneden.

In een aparte hal waren auto's uit films te zien. Onder ander de vliegende auto uit de Harry Potter films die Ron Weasley twee keer van zijn vader 'leent'. Een auto uit Die Another Day met machinegeweer. De laatste Cadillac van Elvis Presley. En achterin de Mini van Mr. Bean.

De hoofdattractie was, met name voor Rob, toch wel de monorail (hij kon zich net aan in het kleine wagonnetje proppen). De monorail bracht je van de ene naar de andere kant van het terrein. Hier staan nog een aantal musea. Als eerste bezochten we een klein museum over WW2. In Beaulieu werd op dit terrein de geheime dienst getraind. Binnen kon je verhalen hierover lezen en er lagen wat items uitgestald.

Het terrein is eigendom van de familie Montagu die hier hun Palace House hebben. De bouw begon in 1204 toen hier een klooster werd gebouwd. In de 16e eeuw is het klooster afgebroken en is het huis erin gebouwd. Het is nu open voor het publiek. Binnen werden we rondgeleid door een vrouw verkleed als dienstmeisje. Ze kon veel vertellen over de geschiedenis van het huis en de familie. Het motormuseum is hier ook begonnen. De toenmalige hertog van Montagu had 5 auto's verzameld en wilden deze tentoonstellen voor bezoekers. Omdat ze droog moesten staan had hij de muur van de woonkamer eruit laten slopen om de auto's naar binnen te rijden. Er kwamen steeds meer auto's bij en om ze allemaal kwijt te kunnen is het huidige motormuseum gebouwd.

Naast het Palace House staat het oude klooster, maar er is niet veel van over. Er is een kerk gebouwd waar nog steeds diensten worden gehouden. Er is nog een kruidentuin die wordt bijgehouden. De rest is een ruïne. We hebben niet uitgebreid hier doorheen gewandeld, omdat het regende.

We zijn de hele middag bezig geweest en we hebben veel gezien. Ondanks de regen was het dus een leuke dag. Met eten zijn we weer naar onze favoriete pub gegaan, The Three Tuns. Vandaag was onze laatste volledige dag. Morgen hebben we de ochtend nog om rustig te ontbijten en misschien nog wat te wandelen. Daarna gaan we weer richting Southampton Airport. Ik vond het een hele leuke vakantie. Ik heb veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Er is te veel te doen. De natuurgebieden hier zijn prachtig en ook het bezoeken van steden, ruïnes, kastelen, etc. is leuk en interessant. Ik denk dat ik ooit wel weer terug ga naar Engeland. Cheers!